CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Thursday, June 11, 2009

roti canai,bihun goreng n nasi beriani n subang parade.....

travel sorg2 pada usia yg muda ad byk cherita disebalik nye........pada org laen, travel sorg2 ni best, borink,keje gile.tp yg pasti beratur org nk minx souvenirs.kepada yg xdapt tu,minx maaf sgt2.harap xkecik hati eyh.sebab kawan ramai sgt2 n xdapat nk bg suma org souvenirs......

travel dgn family cam kite kurg limit dr segi duit,xyah nk uruskan mase,makan.then, kita xyah nk risau ape2 coz family ada disisi.

travel dgn sahabat handai lebih kepada luangkn mase dgn member2 n enjoy.xde limit mase.tp,duit je kene limit.kang xblk rumah plak.

travel sorg2 ni plak, pengalaman yg btol2 laen sgt2.kite la yg uruskn duit,mase, n makan. enjoy susah nk cakap bile kte travel sorg2.enjoy pown sorg2, xde family n member.xyah risau sal org laen n xde org risau sal kte pown sebab kte kat tmpat org n xde sape kenal kite.
duit selalunye kurg menjadi masalah sebab kite sorg je pakai duit tu.

masa la yg penting sgt2.umur pown muda so mase dunia ni berlainan dgn mase org muda.lebih2 lg bile kite naek flight n tdo hotel.international flight kene check-in 2jam sblum flight.so, time kene manage btol2 supaya smpai airport n xterlepas flight n xleyh blk rumah.
them mase check-out hotel pown kene punctual especially 5star hotel.kalau lmbat kene bayar denda.

makan ni terpulang kepada personaliti individu.emphasis on makanan halal.negara islam selalunye xla menimbulkan masalah besar.tp, bile gi negara bukan islam,nk carik makan kene usaha lebih skit la.tp,lg best kalau makan makanan specialties tmpat kite gi travel tu kalau halal n xmencurigakan.

hakikatnyew,perkara paling besar adalah mase utk BERFIKIR TENTANG DIRI SENDIRI.
travel sorg2 memberikn kite byk mase utk berfikir tentang diri kite berdasarkan ape yg kite lihat sekeliling kite semasa kite travel.tp,perkara ni hanya akan ade bile travel dgn budget yg secukup nye.bukan travel 5star..........perkara ni akan beri impact yg lg besar kalau kite travel ke tempat yg byk org miskin2 n unfortunate.
bile kite tgk org yg kurg bernaseb baek ni, u have to reflect back to urself.....firstly, were we so different than them??. kenapa diorg tu jadi camtu.bagaimana diorg hidup hari2 dgn duit sejemput.camne dgn anak2 diorg(tadika,sekolah,IPT).ape yg diorg makan hari2.boleyh ke kite tolong diorg.smpai bile diorg nk jadi cam ni.xkan xdew org yg tolong...so,reflect blk kat diri kite.

selama ni aku makan cukup.kadang,mewah jugak aku makan.suma keperluan aku disediakan parent aku.semua NEEDS aku disediakan parent aku.aku pown xpenah la xmakan smpai 2/3 hari.teruk2 pown,akan ad org yg boleyh aku harap.sekolah pown xde masalah kecuali academic la.xde la smpai kene minx tolong org sini sane dr segi kewangan.aku pown tgh blajar diploma n n smbung degree.senang cerita,duit aku xde masalah[Alhamdulillah].
kalau nk dibezakan aku dgn org2 miskin kat tmpat aku travel ni jauh sgt.betapa aku dilimpah rezki yg cukup.betapa senang nye hidup aku.xyah nk pening kepala sal NEEDS hidup.

bile terfikir sal kehidupan aku selama ni, terfikir plak sal benda laen yg berlaku selama aku hidup 20thun ni.
APA YANG AKU DA CAPAI??
especially dalam academic.kat mane aku study sekarang.bagaimane dgn pencapaian org yg sebaya aku??
apa yg aku da buat selama ni??
apa yg bakal aku buat??
camne dgn hidup aku seharian??
"benda2 smpingan"??
kebersihan diri??
hubungan dgn org sekeliling aku??
barang2 yg aku ada??
pandangan org terhadap diri aku??
sumbangan aku terhadap dunia ni??
sumbangan aku terhadap org laen??
sumbangan org terhadap diri aku??
family??
sahabat handai??

0 comments: